Official Blog of Tarwa Onarouz
A way to follow our project for the children of Morocco

SOS barnbyar och Tarwa Onarouz

Tarwa Onarouz är berber och betyder Barn av hopp. Det är namnet på mitt nystartade projekt för barnen i Marocko. Har fått kontakt med en fantastisk tjej vid namn Ann-Charlotte som pluggar webdesign och bygger en hemsida åt mig helt gratis.

Så fort den är uppe ska jag börja kontakta diverse bolag. Fler människor har börjat intressera sig och engagera sig med, sakta men säkert bygger jag upp ett kontaktnät med människor som vill hjälpa barnen. Svenskar kan vara fruktansvärt generösa och änsålänge litar folk på mig vilket också känns väldigt bra.

SOS barnbyar öppnade ett nytt barnhem i Agadir den 2 september i år. 30 barn togs över från det befintliga barnhemmet, hos SOS får de stanna längre. Det betyder att Alis odds har förbättrats avsevärt. 30 barn mindre betyder mer mat till de som är kvar och inte samma behov av att “slänga ut” barn så fort de blir 5 år. En del av de nyfödda barnen kommer ju även hamna på det nya barnhemmet, så de delar på bördan. Jag har kommit i kontakt med en kvinna som jobbar för SOS barnbyar Marocko och pratar engelska. Hon ska kolla upp om Ali tillhörde de som blev förflyttade och om han inte gjorde det ska hon se över möjligheterna att få honom förflyttad så vi kan ha honom som fadderbarn. Det verkar inte helt omöjligt.

Om möjligt tänker jag starta ett samarbete med SOS barnbyar. Det är bra om de kan backa att jag är seriös och inte ute efter att lura folk på pengar.

Jag blir djupt rörd och lycklig över människors välvilja, generositet och förmåga att ställa upp. Efter tsunamin i Thailand pratades det mycket om hur mycket svenskarna engagerade sig och hur generösa vi var. Svenskarna förtjänar onekligen det. Men de människor jag varit i kontakt med hittills har inte bara varit svenskar och jag har bara mötts av välvilja och fått hjälp. Både vad gäller tillstånd att använda bilder till hemsidan och hjälp med att finna en lösning för Ali.

Det ska bli spännande att se vad som händer när jag börjar kontakta företag sedan.

2 Responses to “SOS barnbyar och Tarwa Onarouz”

  1. Alhamdullilah! Jag är glad att det går så bra, mashallah du är grym Marie! Kämpa på!

  2. Heja Marie!

    Jag tror att det inte är bara jag som tändes av dina texter, så säg till om du behöver hjälp – tror att även privatpersoner kan hjälpa till, speciellt på uppstartsstadiet där det är väldigt viktigt.


Leave a Reply

