Official Blog of Tarwa Onarouz
A way to follow our project for the children of Morocco

Nya tag

Som ni vet har jag fått otaliga nej angående sponsringen av produkter för att fylla upp våra 10 kg extra vikt.

Har nu suttit i telefon i två dagar och ringt viktiga herrar i höga positioner på stora butiker i Sthlm. Nej, nej, nej…massa energi och tid och bara nej. Sist ringde jag Fredrik Lundin som är marknadsföringsansvarig på PrisXtra. PrisXtra är ett fenomen som bara finns i Sthlm, men de är inte direkt små. De har 6 stora butiker i Sthlmsområdet, på bra lokalisationer. Fredrik gav mig svaret att det absolut inte finns några pengar för sånt.

Så funderade jag…vad är det jag ber om egentligen? Tusenlappar? Nej, jag ber om torkade baljväxter. Det billigaste alternativet är gula ärtor, vilket är helt ok. Sådana kostar för mig som konsument 18-20kr/kg, vad ger det för inköpspris för affärerna? 10-15kr? Jag ber alltså om ca 100 spänn! 100 spänn för guds skull! Det är INGENTING.  Dessutom krävde jag aldrig någon på alla de 10 kilona, jag hade varit nöjd med hälften eller bara 2 kg så kunde jag jagat vidare sen. Resultatet blev att jag blev arg och fick massa ny energi.

Sen tänkte jag på hur affärerna/pizzerian/gatuköket i det lilla samhället som jag kommer ifrån ställer upp på de lokala föreningarna – scouterna, fotbollsklubben osv. Min slutsats blev att jag nog har attackerat problemet från fel håll. 100 spänn är så lite att man kan fråga de små affärerna, där kan man dessutom få tag på butikscheferna utan att ringa hela dagarna.

Besökte fem småaffärer idag men tydligen slutar butikschefer före 15 så jag får återkomma imorgon. Jag är övertygad om att jag kommer lösa det här problemet under morgondagen. Det kommer kosta mig en föreläsning eller två, men det är det värt.

Facebookgruppen har nu 99 medlemmar! Och vi har fått in 1100:- såvitt jag vet. Banken har inte skickat alla grejer till mig än så jag kan fortfarande inte logga in *suck*.

Och just det, tack vare Lena är sidan kopplad till Google Analytics, mycket underhållande! Vi har haft 341 besök varav medparten från Sverige såklart. Men vi har även haft besökare från Egypten, Saudi, GB, Irland, Tunisien, Indien, Bulgarien, Ukraina, Frankrike, Spanien, Danmark, USA och FInland.

2 Responses to “Nya tag”

  1. det var himla vad snåla de stora kedjorna e då, och sen så slänger de all mat som inte går att sälja!!!!
    hoppas att du imon får ta i lite bönor😀 lycka TILL!!!!!

  2. Nu är det kanske för sent, men man kan ju testa att fråga tillverkarna nästa gång. Typ GoGreen, Kung Markatta eller vad det nu finns. Och tillverkare av vitaminer kanske? Ungar behöver väl sånt med?

    TIllverkare har större marginaler och lättare att avsätta produkter, till och med på löpande basis. Och det kan ge dom bra PR.

    Eller fråga i butiker som ägs av marockaner kanske? De har lite lättare att relatera och sympatisera än Svensson?


Leave a Reply

